Het jaar 2020 kan zonder meer in de boeken als het meest bijzondere jaar. De hele wereld is tot stilstand gekomen. De reisbranche lag compleet op zijn gat en heeft het nu nog steeds hartstikke zwaar. Reizen, zeker buiten de eigen landsgrenzen, is dit jaar opeens een luxe geworden of zelfs (tijdelijk) onmogelijk. Reizen was alles behalve vanzelfsprekend. Dat gezegd hebbende heb ik voor de ellende los barstte en daarna binnen de mogelijkheden die er waren toch eigenlijk best veel gereisd. Wonderbaarlijk. Kijk je met me mee in de terugblik op de reizen in 2020?

Januari – Sri Lanka en Dubai

De reis door het prachtige Sri Lanka voelt als een eeuw geleden, maar het was toch echt begin dit jaar dat ik er van terug kwam. Zo gek en bijzonder om te bedenken dat ik daar onbezorgd met Remco en Mats drie weken langs de meest schitterende plekken reisde. De rondreis deden we op eigen gelegenheid. Vooraf had ik een soort route bedacht en ter plekke konden we nog alle kanten op. Zo wisselden we bezoeken aan tempels af met strand en stonden we meerdere keren oog in oog met wilde olifanten. Een waanzinnig mooie reis! Misschien wel een van de mooiste die ik ooit gemaakt heb.

Een aantal blogs erover staan al online, zoals de route door Sri Lanka , het budget voor Sri Lanka, tips voor Anuraphapura, tips voor een jungle safari door Yala en slapen in Nelu Villa in Sigiriya. Ik heb nog zoveel meer te delen, dus er komen zeker nog meer blogs online.

terugblik op de reizen in 2020

Op de terugweg pikten we zogezegd Dubai mee. We hadden een overstap en daar maakten we een stop over van, zodat we twee dagen Dubai konden ontdekken. Dat is natuurlijk vrij kort, maar gaf ons wel een goede eerste indruk. We namen de lift in het hoogste gebouw ter wereld en doken in de ouderwetse souks. Ook hierover ga ik natuurlijk nog blogs schrijven!

Februari – Epe

In het begin van het jaar komen er altijd hele aantrekkelijke aanbiedingen van de Roompot. Normaliter geef ik er niet zo veel om, om in een vakantiehuisje op een park te zitten. Maar met een leuke omgeving is er altijd wel wat te beleven. En heel eerlijk, met kleine kinderen is zo’n huisje eigenlijk stiekem soms best praktisch. Vorig jaar kozen we voor Texel. Dit jaar voor het minder bekende Epe.

We hebben vooral veel gewandeld. Er was een tof ontdekpad vlakbij het vakantiepark in de bossen. Ook het bezoek aan de Koperen Ezel, een kinderboerderij, was erg leuk. Al met al was het gewoon een fijn lang weekend als gezin.

terugblik reizen 2020

Maart – De Eifel in Duitsland

Echt op de valreep voordat Nederland zo ongeveer op slot ging, waren Remco, Mats en ik een lang weekend in Duitsland in een super fijn vakantiehuis in de Eifel. Het huis is groot genoeg voor twee gezinnen. De broer van Remco ging daarom met zijn gezin ook gezellig mee.

Vanuit het vakantiehuis in de Eifel maakten we verschillende uitstapjes. Zoals naar het lieflijke Monschau. Daar was het door de omstandigheden ontzettend rustig, ook wel eens leuk voor de verandering. En we liepen rond de Rursee. Daar ga ik nog eens een blog over schrijven, want dat was ook wel erg mooi!

vakantie eifel

Mei – Friesland

Oh wat heb ik wekenlang uitgekeken naar onze trip naar Friesland! Het voelde zelfs aan als maanden. Al die weken in en rond het huis vond ik behoorlijk pittig. Vooral omdat we eigenlijk juist zoveel leuke plannen in die periode hadden. Maar eind mei kwam er een lichtpuntje. Ik boekte een safaritent in het noorden van Friesland en het was heerlijk om weer even weg te zijn.

Friesland was voor mij een nieuwe provincie om te ontdekken. Wat dat betreft heeft Friesland me erg verrast. Het landschap is heel anders dan ik gewend ben in andere provincies. Blogger Judith was er afgelopen zomer en schreef een blog over Friesland. En het uitstapje naar Ameland was een welkome afwisseling. Ook daar ga ik zeker nog een blog over schrijven.

Juni – Bladel in Noord-Brabant

Kamperen, ik hou ervan! En in juni was het eindelijk tijd voor onze eerste kampeertrip. Remco, Mats en ik mochten bij Recreatiepark De Achterste Hoef onze tent opzetten. En dat vonden we geweldig! Ik ben enorm enthousiast over deze camping. En ben heel blij dat we aankomend jaar weer mogen komen.

Niet alleen heeft camping De Achterste Hoef veel te bieden. Ook in de omgeving is veel te doen. Zo fietste ik met Mats een deel van de Zwarte Kaat route en gingen we naar de Heksenboom in Bladel. Ook bezochten we het museum Bevrijdende Vleugels en liepen we het Kabouterpad in Best.

Juli – Hoeven in Brabant en de Achterhoek

In juli ging ik niet één, maar zelfs twee keer kamperen. Een keertje met onze kleine tent. We mochten bij Molecaten Bosbad Hoeven in Brabant komen slapen. Gelukkig was het erg mooi weer en leefden we dus lekker buiten. De camping heeft een gigantische speeltuin en groot zwemparadijs.

De tweede keer gingen we wat luxer, namelijk glamperen bij East Nomads in de Achterhoek. Een fantastisch concept dat juist in de bijzondere tijd is ontstaan. Op de glamping heerste een fijn festival sfeertje. Het was er zo relaxt!

Augustus – De Achterhoek

Tijdens het weekend in de Achterhoek had ik nog niet veel van de streek kunnen zien. Daar kwam een maand later flink verandering in. Daarom voor de tweede keer in de terugblik op de reizen van 2020 een reisje naar de Achterhoek.

Op uitnodiging mochten Remco, Mats en ik in de Achterhoek komen logeren en de meest uiteenlopende avonturen beleven. Kanovaren, een kasteel bezoeken, verschillende speeltuinen en een cactus oase stonden onder meer op het programma.

De Achterhoek spreekt me als streek heel erg aan. Het landschap is er divers en er is dus heel veel te doen. Vooral veel in de natuur en daar hou ik van. Als je hem nog niet gelezen hebt, moet je echt even mijn uitgebreide blog over de vakantie in de Achterhoek lezen.

September – Duitsland, Oostenrijk, Italië, San Marino & Zwitserland

Wauw! Dat is hoe ik deze reis in één woord kan samenvatten. De verrassing van alle reizen in de terugblik op de reizen van 2020. Voor de allereerste keer gingen Remco, Mats en ik met een camper op reis. En dat is ons onwijs goed bevallen. Zonder enig plan reden we aan en we bleven rijden tot de zon voldoende scheen. Wij zijn nooit erg honkvast en blijven niet lang op één plek. Dat was met de camper natuurlijk echt ideaal. Zo kwam het dat we in 2,5 week maar liefst 4400 kilometer reden en in vijf landen verbleven.

Als eerste hadden we een bezoek aan Blautopf in gedachten. Daarna wilden we graag naar de Königsee. Daar bleken alle campings vol te zitten, dus reden we door naar Oostenrijk. Dat land was ons toch te nat en te koud, dus we reden al snel verder naar Italië. Via een bezoek aan Lago di Carezza in de Dolomieten kwamen we al snel aan bij het Garda meer. Daar troffen we vrienden en relaxten we een paar dagen.

terugblik op de reizen in 2020

We vervolgden onze reis via Pisa naar Toscane waar we op verschillende plekken verbleven. Ik moet zeggen, ik heb mijn hart daar wel een beetje verloren hoor. Oh wat is het er mooi! Op sommige plekken werd ik zo mijn favoriete film The Gladiator ingezogen.

Nu we zo dicht bij Rome waren, mijn favoriete plek op aarde, konden we het niet laten om daar ook even heen te gaan. Via wat stops in Umbrië reden we naar de Oostkust. En vanaf daar gingen we langzaam aan weer verder naar boven. We deden een nieuw landje aan, namelijk San Marino. Jeetje, wat is het daar mooi! Heel authentiek en fijn. En dankzij de bijzondere tijd veel rustiger dan normaal gesproken.

Omdat het overal veel rustiger bleek met andere toeristen, durfden we het ook wel aan om het anders zo drukke Venetië te bezoeken. Vanaf daar reisden we via het meer van Lugano in Zwitserland weer richting Duitsland en (helaas!) weer naar huis. Maar oh, wat habben we een fantastisch avontuur om nog lang van na te kunnen genieten!

Oktober – Castricum

Ik hou van spontaniteit en avontuur en dat kwam bij het weekend weg in oktober heel goed van pas. Het was namelijk een verrassingsreisje met Vakantieadres Onbekend! Dat wil zeggen, tot het moment van vertrek wisten we niet waar we heen zouden gaan. En tot het moment van aankomst wisten we zelfs niet in wat voor soort accomodatie we zouden verblijven.

Uiteindelijk kwamen we in Castricum terecht in een tof strandhuisje. Ondanks dat het weer een beetje onstuimig was, hebben we er erg genoten. Het Noordhollands natuurreservaat, waar het strandhuisje op de camping midden in lag, was fantastisch mooi om te ontdekken.

November – Zeeland

De trip waar ik werkelijk het minst van verwachtte, mag zomaar in mijn top 5 favoriete weekendjes weg belanden. Want het lange weekend in Zeeland was super tof! We besloten aan het begin van mijn zwangerschapsverlof nog even met zijn drietjes weg te gaan. Lekker kneuterig in een huisje op een vakantiepark. Met een flinke buik verwachtte ik niet teveel activiteiten. Bovendien was zo’n beetje alles gesloten, de horeca, musea, zwembaden. Dus tja, wat kun je doen. Nou, hele mooie strandwandelingen maken! Dus dat deden.

terugblik op de reizen in 2020

Maar liefst vijf verschillende mooie stranden in Zeeland ontdekten we. Voor Mats was ieder strand weer een nieuwe ontdekkingstocht. En ik genoot van het met mijn gezin samen zijn en van het stralende zonnetje in dat weekend. Erg fijn om zo mijn verlof in te kunnen gaan.

December – Zeeland

En jawel, op de allerlaatste dag van het jaar vertrokken we voor het eerst als gezin van vier voor een trip naar Zeeland. Deze keer werd het Renesse. Ik vertel je er binnenkort meer over!

Verschillende accomodaties in de terugblik op de reizen van 2020

In het jaar waarin reizen alles behalve vanzelfsprekend was, heb ik toevallig in heel veel verschillende accomodaties geslapen. Zo gingen we kamperen met onze grote tent en met onze kleine tent, sliep ik in een safaritent en in een luxe glamping tent. Ik wisselde hotelkamers in Sri Lanka af met lodges. Voor het eerst maakten we een rondreis met een camper. Ook overnachtte ik in een trekkershut, een strandhuis, twee keer in een chalet en een keer in een groot privé vakantiehuis. Een enorme afwisseling dus. En dat vind ik ook erg leuk!

Welke reizen in 2020 gingen niet door?

Met zoveel geluk toch zoveel reizen en trips mogen maken in 2020. Je zou haast denken dat dit bijzondere jaar geen invloed op onze reisplannen zou hebben gehad. Niets is minder waar. In maart zouden we naar een vakantiehuisje in Cochem gaan. Dat kon helaas niet door gaan, want we mochten niet naar Duitsland reizen.

In april stond een super toffe rondreis door Noord-Macedonië op de planning. Ook die kon niet door gaan. Ik had de route door Macedonië helemaal zelf uitgestippeld en ontzettend veel zin dit nog redelijk onbekende land te gaan ontdekken. Gelukkig kon ik de route door Macedonië wel met je delen, met dank aan de foto’s van anderen. Hopelijk kunnen we deze reis zelf over niet al te lange tijd alsnog maken.

terugblik op de reizen in 2020

De kampeertrips naar Bladel en Hoeven waren eerder gepland, maar konden gelukkig verzet worden naar betere momenten.

In september zouden Remco, Mats en ik een rondreis door Maleisië gaan maken. Eilandhoppen! Ook daar keek ik enorm naar uit. We plannen eigenlijk altijd twee reizen buiten Europa, omdat daar ons reizigershart toch wel het snelste van klopt. En dit jaar waren er extra redenen. Ten eerste waren we in september vijf jaar getrouwd. Vijf jaar geleden zijn we stiekem op de Malediven getrouwd. Een waar paradijs! Dus hoe leuk zou het dan zijn om de eerste vijf jaar weer te vieren in een paradijselijke omgeving? Bovendien was Mats nog net geen 2 jaar oud (we zouden de dag voor zijn verjaardag terug komen). En dus zou hij nog zo goed als gratis mogen meevliegen. Dat voordeel wilde ik natuurlijk graag mee pikken.

Helaas, reizen naar Maleisië was echt onmogelijk. Eén troost voor ons… Los van dit bijzondere jaar was de reis voor ons sowieso niet doorgegaan. Tijdens het boeken wist ik nog niet dat ik zwanger was. Maar Maleisië wordt afgeraden als bestemming voor zwangeren, vanwege malaria en het zikavirus. Dus om die redenen heb ik de reis in maart al meteen geannuleerd. En het mogen verwelkomen van een baby maakte de annulering natuurlijk driedubbeldwars waard!

Dan was er nog een lang weekendje Rome dat ook niet door kon gaan. Deze reis had ik gewonnen met een prijsvraag en stond begin november gepland. Ook deze annulering had niets met de maatregelen en reisadviezen in Europa te maken. Als zwangere mag je maar tot een bepaald moment vliegen en dat was ik op dat moment al ruim voorbij. Helaas wilde Bebsy niet meewerken aan een annulering. Dat wil zeggen, de reis is geannuleerd, maar ik mocht de reis wel wijzigen met kosten van meer dan € 800,-!! Ja daag, dat is geen ‘gewonnen’ reis meer! Ik kan zelf wel goedkoper een weekendje Rome boeken. Erg jammer dat het zo liep. Slechte reclame voor de reisorganisatie, dus die noem ik ook expres niet.

Mijn favoriete reis in de terugblik op de reizen in 2020?

Deze vraag hoort natuurlijk in de terugblik op de reizen van 2020 en krijg ik regelmatig. Ik vind het zo moeilijk te beantwoorden. Iedere reis, kort of lang, heeft me iets gebracht waar ik van hou. Quality time met mijn gezin, ontspanning, het geprikkeld worden door een nieuwe omgeving. Daar word ik erg gelukkig van en dat kan in een weekend net zo goed als in een lange reis. En je moet het ook in persectief zien. Toen reizen niet meer vanzelfsprekend was, was ik al heel blij met wat er dan toch nog wel kon. En zo vond ik het kamperen in Bladel bijvoorbeeld echt helemaal te gek!

De reis van alles in de terugblik op de reizen in 2020 die me het meest verrast heeft, is de camperreis. Dat was een plan B. Eigenlijk zouden we in Maleisïe zitten, zoals ik vertelde. Maar dat kon niet. Dus “gingen we dan maar met een camper door Europa”… En dat is zo ontzettend goed bevallen! De reis wierp me terug op de dingen die ik het allerleukste aan reizen vind. Namelijk zonder plan verrast en geprikkeld worden in een omgeving waarvan je ’s ochtends nog niet wist dat je er ’s middags zou zijn.

terugblik op de reizen in 2020

Ook het rijden met je eigen huisje op wielen is zo goed bevallen. Over een aantal jaren zou ik er wel eens over na willen denken er zelf een camper aan te schaffen en een paar keer per jaar met de camper te reizen. Waarom dan niet meteen een camper kopen? Nou, los van het budget moet ik eerlijk zeggen – zoals ik ook hierboven al zei – dat mijn reizigershart het snelste klopt van verre reizen buiten Europa.

Dus als ik één reis moet kiezen, is Sri Lanka by far mijn favoriet. De prikkels en ontdekkingen van een land zo anders als thuis vind ik echt het allermooiste om samen met mijn gezin te ervaren. Hopelijk wordt het in 2021 weer mogelijk om op een veilige manier buiten Europa te reizen.

Terugblik op de reizen in 2020

Ik ben erg dankbaar dat ik zoveel heb kunnen reizen, zelfs in het bijzondere jaar. In maart dacht ik dat de terugblik op de reizen in 2020 heel leeg zou blijven. En dat viel voor ons dus reuze mee. Wel heb ik er bij enkele reizen bewust voor gekozen niet veel promotie te maken op bijvoorbeeld instagram. Normaliter kun je via mijn stories volgen waar ik ben. Vanaf september koos ik ervoor daar terughoudend in te zijn.

Ten eerste wilde ik zelf tijdens de camperreis offline vakantie vieren, alleen met mijn gezin. En dat is goed gelukt en erg goed bevallen. Ten tweede veranderde er steeds zoveel in de adviezen, dat ik me er niet altijd prettig bij voelde om anderen te inspireren om ook te gaan. Want wat vandaag een goed idee leek, was morgen opeens ‘oranje’. Zoals ik je vertelde, blijf ik op de blog wel gewoon lekker veel inspiratie en tips delen! En hoop ik vurig dat reizen over niet al te lange tijd weer vrijer en meer normaal kan. Want er is nog zoveel meer te ontdekken!

Hoe ziet jouw terugblik op de reizen van 2020 eruit en wat is jouw favoriete vakantie geweest?