“Ohrid… Wat is daar dan te doen?” vraagt Remco, terwijl ik hem hoopvol aankijk. Ik heb zojuist mega goedkope vliegtickets gevonden naar Ohrid in Noord-Macedonië. En na wat googlen en lezen heb ik al snel de mogelijkheid voor een waanzinnig mooie rondreis door Macedonië in mijn hoofd gecreëerd. Nu is het zaak om Remco net zo enthousiast te maken, zodat we snel kunnen boeken. “Het meer van Ohrid is een van de oudste een diepste meren van Europa!” Remco houdt van water, dit moet hem over de streep trekken denk ik. En ja hoor, hij glimlacht. Yes, ik boek snel de vliegtickets en de eerste stap is gezet naar weer een nieuw avontuur. Nu kan ik aan de route door Macedonië beginnen.

Rondreis door Macedonië – de route

Het zou zo’n mooie rondreis geworden zijn door Noord-Macedonië, dat weet ik zeker. In de dagen na het boeken van de goedkope vliegtickets spendeerde ik uren om een rondreis door het land samen te stellen. En de foto’s die ik daarbij tegen kwam, waren schitterend! Helaas kan deze mooie reis door Macedonië deze maand niet door gaan. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Dus ik heb de reis door Macedonië gewoon op de planning voor volgend jaar gezet.

Maar de route door Macedonië die ik heb bedacht vind ik echt tè mooi om niet nu al met je te delen. Dus dat doe ik. Met behulp van foto’s van een aantal lieve reizigers die er wel al geweest zijn neem ik je mee op reis door Noord-Macedonië. (Scroll voor de foto credits ook even verder!)

Dag 1: aankomst in Ohrid

Vandaag vliegen we naar Ohrid in Noord-Macedonië. Na aankomst op het vliegveld halen we de huurauto op en rijden we vol verwachting naar de stad Ohrid (ca. 10 km). Als één van de oudste menselijke nederzettingen ter wereld heeft Ohrid een schat aan historische bezienswaardigheden en religieuze monumenten en we staan te popelen om die te gaan ontdekken.

rondreis route Noord-Macedonië
v

Van de stad wordt beweerd dat hier eens 365 kerken stonden. Oftewel een kerk voor elke dag van het jaar. Hierdoor kreeg Ohrid de bijnaam “Het Macedonische Jeruzalem”. Ondanks dat het al meer dan 30 jaar op de lijst van UNESCO Werelderfgoed staat, is het niet overspoeld door grote massa’s toeristen. Samuel’s fort in Ohrid is een indrukwekkende bezienswaardigheid. Vanaf daar zien we het grote meer van Ohrid al liggen. Dat zal nog even moeten wachten, want eerst reizen we verder Macedonië in.

De eerste avond slapen we in Apartments Magnolija in het centrum van Ohrid.

Dag 2: naar Skopje

Na een goede nachtrust en vol energie rijden we al vroeg in de ochtend door naar Skopje, de hoofdstad van Macedonië, op zo’n 2.45 uur rijden afstand. De route gaat dwars door verschillende landschappen, stuk voor stuk adembenemend mooi. De route door Macedonië is gestart!

rondreis route Macedonië

Skopje is het politieke en culturele centrum van Macedonië. In de late ochtend lopen we langs de Byzantijnse koepels, de Turkse baden en ook de nieuwere grote monumenten. We bewonderen de stenen brug over de rivier de Vardar, die het Macedonië plein en de oude bazaar met elkaar verbindt.

Later in de middag nemen we de Mount Vodno kabelbaan naar het gigantische 66 meter hoge Millenniumkruis. Mensen bezoeken dit voornamelijk voor het waanzinnig mooie uitzicht over de stad.

We slapen in het Luxury Skopje Apartments Premium. Vanaf onze studio in he centrum van Skopje hebben we een waanzinnig uitzicht op de stad.

Leestip: 12x zien & doen in Skopje | Travelaar

Dag 3: de Matka kloof

Vandaag trekken we de Matka kloof in, op zo’n 30 minuten rijden afstand van Skopje. De Treska rivier heeft hier een diepe gleuf in de Suva bergen gesneden. In dit gebied zijn verschillende middeleeuwse kloosters te vinden en een bijzonder mooie natuur. Het is erg leuk om met een bootexcursie de kloof te verkennen. Vanaf het water heb je namelijk een schitterend uitzicht.

Een van de kloosters die het ontdekken waard is, is het St Andrew’s klooster. Er is ook de Vrelo grot – wat een met water gevulde grot is met ongelooflijke stalagmieten en niet-gepeilde diepten. Er wordt gespeculeerd dat het de diepste onderwatergrot ter wereld is.

rondreis route Macedonië

Als je nog energie en zin over hebt, maak je nog een wandeling door de natuur. Of je keert terug naar Skopje, om die stad nog verder te ontdekken.

Dag 4: naar Mavrovo Nationaal park

De volgende dag van de rondreis door Macedonië begint al vroeg. We vertrekken direct na het vroege ontbijt richting het Mavrovo Nationaal Park op 1,5 uur rijden van Skopje. Daar maken we uitdagende hikes tussen de hoge bergtoppen en wandelen we langs het meer. Dit Nationaal Park is werkelijk adembenemend mooi! We slapen in een van de appartementen in het Nationaal Park Mavrovo Suzana. Deze zijn met name in de winter bezet door skigasten. Nu zijn we nagenoeg de enige gasten. Het is fantastisch om midden in de weelderige natuur te verblijven.

rondreis route Macedonië

Dag 5: Terug naar Ohrid

Nadat we op ons gemak hebben ontbeten, vertrekt de route door Macedonië verder naar Ohrid. Deze rit duurt 2 uur vanaf Mavrovo Nationaal Park. Onderweg heb je genoeg mogelijkheden om te stoppen op de vele mooie plekken die we passeren. We slapen weer in Apartments Magnolija in het centrum van Ohrid.

Lees ook: alle berichten over de leukste citytrips bij elkaar

rondreis route Macedonië

Dag 6: De Byzantijnse mozaïeken bij Bitola

Omdat we nog niet precies weten hoe de dag zal verlopen, vertrekken we op tijd richting Bitola, op 1.20 uur rijden van het plaastje Ohrid. Nabij deze zuidwestelijke stad zijn de opgravingen van Heraclea Lyncestis te bewonderen en die staan hoog op mijn wensenlijstje! We maken een wandeling door deze levendige ruïnestad en bewonderen het antiek Grieks amfitheater, de Romeinse baden en de prachtig gekleurde Byzantijnse mozaïeken.

En dan is het een beetje de vraag waar we zin in hebben. We kunnen een bezoek aan Bitola zelf brengen. Het is de tweede grootste stad van het Macedonië, van oudsher al een politiek, cultureel en economisch centrum. In het Ottomaanse Rijk speelde Bitola een belangrijke rol en die welvaart is nu nog steeds te herkennen in de oude bouwwerken. De top bezienswaardigheden zijn de 16e eeuwse Ottomaanse Ishak Çelebi Moskee bezoeken en de oude bazaar met veel handgemaakte spulletjes.

rondreis route Macedonië

We kunnen ook verder rijden naar het Pelister Nationaal Park, dat op een uur afstand ligt. Let wel, de terugreis daarvan naar Ohrid is wel 2.30 uur! Dit heuvelachtige gebied ligt op de flanken van het Baba gebergte en kent een adembenemende flora en fauna. Er zijn verschillende wandelmogelijkheden over de rotsachtige paden van dit park, tussen de donkergroene naaldbomen, de kronkelige bergriviertjes met kraakhelder water en de grillige rotsformaties.

Dag 7: Sveti Naum en het meer van Ohrid

Een van de meest iconische plekken van Macedonië hebben we voor het laatst bewaard. We rijden eerst langs de oevers van het immens grote meer van Ohrid. Het meer is het diepste en het oudste van Europa. Het water is zo bizar helder, dat je bijna niet gelooft dat het er diep is.

Na 45 minuten rijden komen we aan bij een van de hoogtepunten van deze reis: het Sveti Naum klooster. Het ligt aan de oevers van het meer ten zuiden van Ohrid. We wandelen door het klooster en genieten van goed onderhouden tuinen waar pauwen leven.

rondreis route Macedonië

In de middag maken we een boottocht over het meer van Ohrid. En we bezoeken plekken in de stad Ohrid die we nog graag wilden zien en nog niet eerder zijn geweest. Zoals de levendige oude bazaar. Daar scoren we op onze laatste avond nog enkele leuke handgemaakte souveniers als aandenken aan deze geweldige reis.

Dag 8: naar huis

De rondreis door Macedonië komt hiermee tot een einde. In de ochtend rijden we naar het vliegveld om van Noord-Macedonië weer terug naar huis te vliegen.

Leestip: 4 dagen in en rond Ohrid | Dominique Travels

Praktische informatie rondreis Macedonië

Het land heet officieel Noord-Macedonië, maar wordt vaak Macedonië genoemd. Het land ligt in de Balkan en is kandidaat-lid voor de EU. Noord-Macedonië is vrij welvarend. Het land scoort bijzonder hoog op het gebied van menselijke ontwikkeling met goede sociale zekerheid, een universeel gezondheidszorgsysteem en collegegeld-vrij basis- en voortgezet onderwijs. De taal is Macedonisch en het merendeel van de bevolking is Christen. Toch is Noord-Macedonië ook thuis voor het op drie na hoogste percentage moslims binnen Europa, dat veelal uit Albanië en Turkije komt.

Deze route voor Macedonië is een lus en die kun je natuurlijk ook andersom bereizen. Wij kozen ervoor om de langste rit aan het begin van de rondreis te doen, omdat wij dat prettig vinden. Op deze manier wordt het verblijf rond het meer van Ohrid een relaxte afsluiting van de mooie rondreis door Macedonië. Ook kun je op de hoofdstad Skopje vliegen en daar je rondreis door Macedonië starten. Of maak een combinatie met buurland Albanië, dat aan de overkant van het meer van Ohrid ligt. Trek daar wel langere tijd voor uit, bijvoorbeeld twee weken in totaal.

rondreis route Macedonië

De beste reistijd voor Macedonië is van mei tot en met oktober. In die maanden is het er aangenaam warm en toch behoorlijk groen.

Macedonië is nog vrij onontdekt. Mede daardoor zijn de kosten nog redelijk laag. Op sommige plekken merk je ook dat men nog niet echt aan toeristen gewend is. Ik hou daar wel van, het geeft een land vaak extra rust.

Eventuele wijzigingen

Er zijn – zeker nu – frequent wijzigingen in de reiswereld. Lijnvluchten worden gecanceld, hotels sluiten (helaas!). De informatie in dit artikel is up-to-date op het moment van publiceren. Net zoals bij andere artikelen check ik regelmatig de actualiteiten voor deze route voor Macedonië. Indien nodig pas ik artikelen daar ook op aan.

Foto credits

Helaas hebben we deze mooie route door Macedonië dus moeten uitstellen. Maar door de mooie foto’s kunnen we toch alvast in de stemming komen! Heel erg bedankt Travelaar, Lisette Nathalie, Dominique en Jelly!