Waar ik eind 2020 nog de hoop had dat we in 2021 wel uit de hele situatie zouden komen, bleek reizen in 2021 nog steeds lastig. En daar baalde ik vaak enorm van! Oh wat had ik graag een vliegticket geboekt en zonder enige extra zorg of maatregel naar de andere kant van de wereld gevlogen. Maar de gewenste bestemmingen zoals Oman en de Filipijnen moesten ook dit jaar nog even wachten. Wel hebben we veel trips gemaakt en hebben we heel veel toffe plekken in Nederland bezocht. En we hebben het camperlife ontdekt met onze eigen oldtimer camper die we gekocht hebben. Gelukkig gingen we in de zomer ook naar nieuwe landen. Lees je mee met wederom een bewogen en bijzonder reisjaar in deze terugblik 2021?

Januari – twee keer Zeeland

We begonnen het jaar 2021 voor het eerst als een gezin van vier en in Zeeland, in het heerlijke familiehotel De Zeeuwse Kust. Daar genoten we van een voortreffelijk nieuwjaarsontbijt. En het beviel er zo goed, dat we ter plekke besloten langer te blijven. Want strandwandelingen, daar krijgen wij nooit genoeg van. Leuk detail, Mats sliep er in een boomhut stapelbed. Dat vonden we zo leuk, dat we zo’n bed ook in ons nieuwe huis gaan kopen voor hem.

terugblik 2021

Later in januari gingen we nog eens terug naar Zeeland. Die keer kozen we voor Bruinisse. Vanaf daar kun je ook weer hele toffe strandwandelingen in Zeeland maken.

Februari – Limburg en Texel

In februari waren we te gast bij Op Oost op Texel. Nu vind ik Texel sowieso een bijzonder eiland, maar Op Oost is ook echt een bijzonder hoekje. Binnen een paar minuten wandelen stonden we op het strand oesters te rapen. En bij de gastrofarm maken ze de allerlekkerste gerechten van de ingrediënten die ze er zo uit de natuur plukken.

terugblik 2021

Een ander ontzettend lekker ontbijt hebben we gehad bij B&B ’t Merthoes in Limburg. De kamers zijn prachtig en uniek. Bovendien is de ligging perfect voor uitstapjes in de omgeving en in de verdere provincie. Je logeert er in het smalste stukje van Nederland, waar je zo van België naar Duitsland wandelt.

Maart – van Overijssel weer naar Limburg

Maart was de laatste maand van mijn zwangerschapsverlof. Buiten de al genoemde korte reisjes was er in het verlof niet veel te doen, aangezien Nederland behoorlijk op slot zat. Gelukkig scheen in maart steeds vaker de zon. En hoe kon ik beter de bijzondere periode van verlof afsluiten dan… weer met een reisje! Pas nu ontdek ik dat ik er helemaal niet over geschreven heb. Deze terugblik in reizen is alsnog een mooi moment om je kort mee te nemen.

Als eerste reden we naar Diepenveen bij Deventer, naar De Kleine Wildenberg. Dit is een van mijn favoriete plekken in Nederland voor een korte vakantie. Wij sliepen in het kippenhok. De naam doet misschien anders vermoeden, maar dit is net als alle andere huisjes van alle gemakken is voorzien. De zorgboerderij is een walhalla voor gasten met jonge kinderen. Er is een grote speelweide, een trampoline en een schuur vol tractors en skelters. Dagelijks mag je rond 16 uur met de boer mee alle dieren voeren. Alle kinderen krijgen zelf een bakje met voer voor de pony’s, konijnen, kippen, varkens en koeien. Ik vond dat zelf ook steeds het hoogtepunt van de dag tijdens ons verblijf. Zo tof!

terugblik 2021

Vanuit daar reden we helemaal naar het zuiden van Nederland, naar een huisje in Valkenburg. Op dat moment was er nog steeds veel gesloten, maar wandelen kan gelukkig altijd. Daarom kozen we voor verschillende kabouterpaden en wandelden we bij kastelen. Ook het mergelstadje Valkenburg bezochten we. Hoewel ik dol ben op ‘mijn’ provincie Noord-Brabant, vind ik Limburg met haar prachtige heuvels eigenlijk de mooiste provincie van het land.

April – Limburg en Winterswijk

Niet zo verrassend dus dat we dat jaar vaker naar Limburg zijn gegaan. In het kleine plaatsje Stramproy in het noorden van de provincie ligt camping Oergezellig. Een betere naam had de camping niet kunnen kiezen. Met een fijne hippie-achtige sfeer kon Mats naar hartenlust spelen in de toffe speeltuin terwijl wij ondertussen genoten van gewoon lekker kamperen met onze eigen camper.

Leuk detail, ik vertel in het gave boek van Kleine Globetrotter met campings in Nederland waar je blij van wordt meer over Oergezellig. Je kunt het boek kopen via deze link.

Later in de maand gingen we naar Winterswijk in de Achterhoek voor een verblijf in het fijne vakantiehuis Winterswijk. Vanaf het huisje, midden in de bossen en met een super chille schommel in huis, wandel je zo de prachtige natuur in. En er is een leuk speel- en sportbos in de directe omgeving.

Mei – Bladel en Limburg

In de maand mei vierden we voor het eerst wat langer vakantie met onze eigen camper. Jaarlijks komen we bij De Achterste Hoef en dat verveelt nooit. In de omgeving zijn veel leuke uitjes voor kinderen.

terugblik 2021

Eigenlijk is het helemaal niet “ons ding” om naar eenzelfde plek terug te gaan. Want er is zoveel moois! Maar blijkbaar was het de maand van de retourtjes, want ook naar Oergezellig in Stramproy keerden we terug. En het was weer super fijn om daar te zijn. Mats heeft het nog steeds over het zelf marshmallows smelten boven het vuurtje.

Juni – Zeeland en de Veluwe

Onze eigen camper is zo goed bevallen, we hebben er meteen veel trips mee gemaakt. Zo kwamen we bij camping Klaverweide in Zeeland. We maakten voor het eerst kennis met de luxe van eigen sanitair. Wat is dat fijn zeg! We hadden mazzel met ontzettend mooi weer en spendeerden daarom veel tijd op het strand. Love it!

terugblik 2021

Een paar weken later reden we naar Camping Boslust in Putten. Ook hier voelde het enorm luxe met eigen sanitair. De camping is klein en heeft een fijne speeltuin precies in het midden. Vanaf de camping wandel je zo de bossen in en kom je uit bij de hoogste bostoren van Nederland.

Juli – Schoonhoven, Duitsland en Tsjechië

Voor een stedentrip in Nederland denk je vaak aan de geijkte steden zoals Rotterdam of Utrecht echt. En wanneer je eens wat anders doet, kies je Tilburg. Maar Schoonhoven, daar hoor je niet zoveel over. En dat is nou net zo leuk. Want deze Zilverstad heeft ontzettend veel te bieden en is nog echt authentiek. Er zijn ontzettend veel leuke winkels en boetiekjes. En ik vond het overnachten in de safaritent op de stadscamping ontzettend leuk.

terugblik 2021

Eindelijk gingen we ook weer naar het buitenland. Onze eerste echte rondreis met onze camper ook. Ik vond het super fijn om op de bonnefooi te reizen en onderweg steeds mooie plekken voor overnachtingen uit te zoeken. De eerste stop was in Duitsland. Helaas kregen we daar camper-pech. Maar gelukkig was dat na een paar uur al verholpen en konden we door. Tsjechië ken ik van de stad Praag, maar onze reis daar begin in Zuid Bohemen. Van schilderachtige stadjes naar sprookjesachtige kastelen, door ongerepte natuur en omhoog tussen de boomtoppen, wat was het fijn in Tsjechië! Hier kan ik nog heel veel over schrijven.

Augustus – Polen, Slowakije, Tsjechië en Duitsland

Ik hou van zon, van warmte, van alle dagen in korte broek. Toen het af en toe was frisser bleek in het noorden van Tsjechië, besloten we door te rijden naar Polen. Een voor ons onbekend land, maar wat heeft het ons verrast! We hebben slechts een klein deel kunnen ontdekken, maar waren op slag fan. Prachtige steden en schitterende natuur. Zeker komen we nog eens terug.

Via Tsjechië reden we naar Slowakije, op naar een nog warmer klimaat. Van dit land wisten we nagenoeg niets. Dus al rijdend kwamen we in het plaatsje Piestany terecht. Dit bleek een super leuk stadje en erg bekend vanwege de thermale baden. Ook de sfeer op de camping en de mensen die we onderweg ontmoetten was zo relaxt en layed-back.

terugblik 2021

De rondreis door het oosten van Europa sloten we weer af in Tsjechië. Een van de mooiste plekken die we bezochten is de wijngaard Sonberk. Vanaf het balkon heb je prachtig uitzicht over de wijnvelden en de heuvels. Het lijkt wel alsof je in Toscane staat. Een ander hoogtepunt van de reis – letterlijk en figuurlijk – is Tisa, waar we tussen bijzondere rotsformaties in de bergen wandelden. Een persoonlijk toffe ervaring is dat ik op een camping een stukje heb kunnen paardrijden. Ik heb dat altijd leuk gevonden, maar sinds ik er in Panama een keer vanaf ben gevallen, durf ik niet zo goed meer.

Op de terugweg naar huis overnachtten we in Duitsland, om zo de hele reis wat op te breken. Hoewel ik Duitsland leuk vind voor tripjes op zich, moet ik zeggen dat na zo’n onwijs geweldige rondreis door Tsjechië, Polen en Slowakije de afsluiting in Duitsland dan toch een beetje tegenviel. Maar eigenlijk wilde ik gewoon niet naar huis. 😉

November – Leiden en Katwijk

De laatste trip van het jaar was naar Leiden en Katwijk. We kozen een appartement vlakbij de kust. Zodat we fijne strandwandelingen konden maken. In de streek van verrassingen mocht ik op pad in Katwijk en Leiden. Ik ontdekte veel boeiende dingen over de geschiedenis van Katwijk en liep in de voetsporen van jonge Rembrandt. Ik wist dat het onze laatste reis van het jaar zou zijn. We hadden immers in augustus een nieuw huis gekocht en we waren daar heel hard voor aan het sparen. Als je dan zo beseft dat het weggaan er even niet meer in zit, dat deed me toch wel extra genieten van de zeewind in mijn gezicht hoor!

Terugblik op reizen in 2021

Maar liefst 15 trips in binnen- en buitenland en 80 dagen van huis geweest. Wat was 2021 toch wel een bijzonder reisjaar. Liever was ik meer in het buitenland geweest en zelfs ook buiten Europa. Maar wat niet is, is niet. En daar kan ik teleurgesteld over zijn, maar ik kies ervoor dat niet te zijn. Ik heb genoten van de fijne momenten met mijn gezin, waar dan ook. Waar reizen lang geleden ging over de highlights bezoeken, gaat het nu voor mij veel meer over met elkaar op fijne plekken zijn. Aandacht voor elkaar hebben, niets hoeven en dan het liefst in een mooie omgeving en met veel zon. En die tempering vind ik heel fijn.

Ik ben ook super blij met onze eigen camper dat als een tweede huisje voelt. En dat we de laatste maanden en zelfs voor het eerst in 7 jaar met nieuwjaar niet weg zijn geweest, dat heb ik er wel voor over. Want ondertussen verbouwen we ons nieuwe huis en ik heb mega veel zin om daar aan een nieuw hoofdstuk te beginnen.

Voor dit jaar staan de eerste reisjes al geboekt en gepland. Niet lachen, maar ik word echt burgerlijk. Want we gaan weer terug naar de campings De Achterste Hoef en naar Oergezellig. En verder? Ik hoop op spannende, unieke, bijzondere en warme bestemmingen. Maar alle mogelijkheden liggen nog open…

Ik wens je een heel fijn reisjaar toe!