Vliegen, ik vind het heerlijk! Ik geniet vooral van lange vluchten met comfortabele airlines. Een stoel bij het raam, een eigen entertainment systeem vol met films, een leesboek, wat te snoepen en een nieuw land vol mogelijkheden binnen handbereik…. meer heb ik niet nodig. 🙂 Klinkt als een groot feest. Daarentegen ben ik wel erg gevoelig voor jetlags. Ik ben altijd wel een paar dagen van mijn à propos. Natuurlijk zijn er wel een aantal tips and tricks die de jetlag verminderen.

Wat kun je doen om je jetlag tot het minimum te beperken…

… Voor vertrek?
Probeer thuis je ritme al enigszins aan te passen. Vlieg je naar Azië? Daar is het later, dus probeer thuis een paar dagen ervoor al gefaseerd steeds vroeger naar bed te gaan en vroeger op te staan. Vlieg je naar het westen? Dan is het verstandig later naar bed te gaan en later op te staan, mits dit met je werk te combineren valt.

Ga uitgerust op reis. Des te uitgeruster je vertrekt, des te beter kun je de effecten van een jetlag aan.

Hier hoort ook bij dat je goed voor je lichaam zorgt, zowel voor vertrek als tijdens je reis. Drink voldoende water, eet voldoende en zorg voor voldoende vitaminen.

… Tijdens je reis?
Pas je ritme vanaf je vertrek aan de nieuwe tijd aan. Zet bij vertrek je horloge alvast op de tijdzone van je bestemming. Dan kun je tijdens je vlucht al naar de nieuwe tijd toeleven.

Kom je ’s ochtends aan, probeer dan te slapen in het vliegtuig. Kom je ’s avonds aan, blijf dan vooral zoveel mogelijk wakker, zodat je op je bestemming de nacht beter door kunt slapen.

Heb je echt moeite met slapen, kun je eventueel nog een homeopathisch middel met melatonine gebruiken. Dat is het lichaamseigen stofje dat je lichaam een signaal geeft om te gaan slapen.

Bij een jetlag raakt ons slaap-waakritme verstoord als we naar andere tijdzones vliegen. Dit veroorzaakt slapeloosheid en slaperigheid en kan ook moeheid, gebrek aan eetlust, misselijkheid, lusteloosheid en concentratieproblemen geven. Over het algemeen geldt hoe meer tijdzones we overbruggen des te groter de kans op jetlag. Daarom krijg je ook eerder jetlag als je oostwaarts (tegen de tijd in) vliegt.

…Na aankomst op je bestemming?
Hoe meer je het normale ritme van je bestemming probeert aan te houden, des te sneller zul je dat echt opgepikt hebben. Sta daarom op een normaal tijdstip op, ook al ben je nog moe.

Eet ook op de tijden die op je bestemming gebruikelijk zijn. Zo geef je je lichaam extra signalen om in de nieuwe tijdzone (en eet-tijden) te komen.

Het blijft een raar fenomeen voor je lichaam, zo’n jetlag. Hoezeer je staat te trappelen om meteen van alles te ondernemen, probeer toch de eerste dag rustig aan te doen.

Wat zijn jouw tips tegen een jetlag?