Mindful reizen, wat is dat precies? We weten in ieder geval wat stressvol reizen is. Het heeft zelfs een naam gekregen, namelijk ‘vakantiestress’. Deze term is er niet voor niks. Veel mensen ervaren stress voor of tijdens de vakantie. Met name voor de vakantie wordt er veel onrust ervaren. Vergeet ik niet iets? Zal er niks foutgaan? Vaak blijkt achteraf dat deze stress nergens voor nodig was. Daarom is het beter om mindful te reizen. Hierbij gaat het niet alleen om het voorkomen van stress, maar ook om het toevoegen van een waardevolle betekenis aan je vakantie.

1. Heb geen verwachtingen

Dit geldt eigenlijk niet alleen voor vakanties, maar voor vrijwel alles in het leven. Je kunt eindeloos veel voorstellingen maken van hoe iets zal zijn, maar eigenlijk loopt het altijd anders. Wanneer je hele hoge verwachtingen hebt, is de kans groot dat je uiteindelijk teleurgesteld wordt. Wanneer je hele lage (of zelfs negatieve) verwachtingen hebt, ontneem je jezelf van alle voorpret. Heb daarom het liefst geen tot weinig verwachtingen. Natuurlijk mag je je verheugen en verwachten dat het leuk wordt, maar ga er met een open blik in. Zo sta je open voor wat er dan ook zal komen.

2. Zet een intentie voor deze reis

Je voorkomt een hoop stress door van tevoren je intentie voor de reis te zetten. Dit kan de bekende stedentrip zijn, waarbij je alle highlights van een bepaalde stad gaat bezoeken. Een andere veelvoorkomende vakantie is de chill vakantie, waarbij je het liefst de hele dag luiert en ontspant aan het strand. Andere doelen zijn cultuur verkennen, leven als een inwoner, of puur heel heen- en terugkomen van je eerste reis alleen.  

3. Bereid je goed voor en kom op tijd

In het moment leven is een groot onderdeel van mindful leven. Toch is het soms belangrijk om even in het verleden of de toekomst te kijken. Om goed voorbereid en ontspannen op vakantie te gaan is het echt even noodzakelijk om de reis erheen uit te stippelen. Zorg ervoor dat het moment dat je je huis verlaat tot het moment dat je op je eerste bestemming bent, volledig is uitgestippeld. Hetzelfde geldt voor de terugreis. Vertrek op tijd met de auto, bus, trein of naar het vliegveld. Zo voorkom je dat je je reis slecht begint met haast.

mindful reizen

4. Laat het ‘moeten’ los

Tijdens mijn eerste vakantie alleen naar IJsland ervaarde ik een soort druk om zo veel mogelijk activiteiten op een dag in te plannen. Mijn vakantie doel was ‘m’n eerste reis alleen overleven’ (zie punt 2), maar toch voelde ik me onrustig als ik een dagdeel op m’n kamer doorbracht. Op gegeven moment heb ik dat losgelaten en dat geeft rust. Niks doen is ook goed. Je hoeft niet geforceerd elke dag highlights te bezoeken of iets spannends te doen.

5. Focus op het nu

Een goede oefening om meer in het nu te komen, is het focussen op je zintuigen. Wat hoor je om je heen? Wat zie je in je omgeving? En wat ruik je nu? Door hier je aandacht naar te verleggen, kom je echt aan in het huidige moment. Er is dan even geen ruimte voor nadenken over het verleden of de toekomst.

6. Dankbaarheid

Dankbaarheid is bij uitstek de meest krachtige oefening om direct blijheid en positieve energie te voelen, zo ook op vakantie. Je kunt bijvoorbeeld een stukje gaan wandelen en bij elke derde stap iets opnoemen waar je dankbaar voor bent. Een andere oefening is om thee te drinken en bij elke slok iets te noemen waar je dankbaar voor bent. Stop vooral niet te snel. In het begin zal je alle dingen opnoemen die voor de hand liggen zoals je familie, kinderen, geliefde, je huis et cetera. Na een tijdje hoor je jezelf steeds specifiekere en kleinere dingen opnoemen waar je dankbaar voor bent en dat zijn soms juist de meest krachtige.

Dit gastartikel over mindful reizen is geschreven door Lauressa van Gewoon wat Groener. Op haar blog vind je meer waardevolle artikelen over mindfulness en spiritualiteit.