Lijkt overdreven, maar het kan echt. De TV programma’s Helse Vakanties (RTL 4) en Red Mijn Vakantie (SBS6) doen verslag van onfortuinlijken op reis. Helaas weet ik inmiddels ook uit eigen ervaring dat een reis echt rampzalig kan verlopen en dat alles mis kan gaan.

Wat had ik graag Alberto Stegeman even om hulp gebeld tijdens mijn laatste tripje. Met zijn vieren zouden we met de bus (en boot) naar Londen gaan om twee volle dagen van de stad te genieten, met proosten op de jaarwisseling en het vuurwerk als hoogtepunt. Best leuk tripje, nietwaar? Uhuh…

Hoe de reis werkelijk ging? Bus was te laat, boot gemist, bus was weer te laat, hotel werd gewijzigd en dat bleek een dikke 1,5 uur van Londen vandaan te liggen, op de terugweg weer de boot gemist… Dit is maar een greep van de ellende die we met een onwijs onvriendelijke buschauffeur hebben meegemaakt 🙁

Ja, wat dan? Dit zijn vier tips!

Never let anyone dull your sparkle.

Omschakelen, nieuwe plannen maken en vooral niet bij de pakken neer gaan zitten, maar positief blijven en er het beste van maken. Door die instelling hebben we gelukkig een onwijs gezellige eerste dag Londen gehad en genoten van de jaarwisseling.

Nu is dit ook echt wel een voorbeeld van een top dramatische trip. Maar zeker als je op de bonnefooi op reis gaat, zal het wel eens anders lopen dan je had gepland of gewild. Dus een flexibele instelling op reis is wel zo handig. En dat maakt het reizen juist ook leuk en uitdagend!

Londen

Who you’re gonna call?

De organisatie! Nu was die in mijn voorbeeld tijdens de reis ‘toevallig’ niet bereikbaar. Maar na terugkomst is er wel contact geweest. Een medepassagier heeft het initiatief genomen om namens alle medereizigers een klacht in te dienen, wat het verhaal versterkt. En voor de zekerheid hebben wij dat zelf ook nog gedaan. We wachten nog op antwoord, dus hoe effectief dit is, kan ik je later pas vertellen. Maar laat in ieder geval weten waar je ontevreden over bent, bij waar je geboekt hebt en bijvoorbeeld als review, al is het maar om eventuele toekomstige reizigers jouw teleurstellende ervaring te besparen.

On what conditions?

Check vooraf welke voorwaarden de organisatie waar je wil boeken hanteert. De reisvoorwaarden van ANVR zijn bijvoorbeeld bekend. En als iets niet duidelijk is, vraag het na. Overigens zijn ANVR en SGR geen kwaliteitskeurmerk. Onderweg in het buitenland werkt dit natuurlijk heel anders. Dan ga je niet op zoek naar een keurmerk, je regelt ergens wat. Maar vraag wel goed door, bijvoorbeeld wat een excursie allemaal wel en niet inhoudt.

Ask others!

De ervaringen van anderen zijn wat mij betreft goud waard. Via Tripadvisor en Zoover kun je reviews lezen. En er zijn gelukkig veel leuke reisblogs waar reislustigen hun ervaringen graag met je delen 😉

Heb jij het wel eens meegemaakt dat alles mis gaat op reis? Wat heb jij toen gedaan?