fbpx
Reistips & trucs

9 Tips tegen een jetlag

  • 17 december 2017

Vliegen, ik vind het heerlijk! Ik geniet vooral van lange vluchten met comfortabele airlines. Een stoel bij het raam, een eigen entertainment systeem vol met films, een leesboek, wat te snoepen en een nieuw land vol mogelijkheden binnen handbereik…. meer heb ik niet nodig. 🙂 Klinkt als een groot feest. Daarentegen ben ik wel erg gevoelig voor jetlags. Ik ben altijd wel een paar dagen van mijn à propos. Natuurlijk zijn er wel een aantal tips and tricks die de jetlag verminderen.

Wat kun je doen om je jetlag tot het minimum te beperken…

… Voor vertrek?
Probeer thuis je ritme al enigszins aan te passen. Vlieg je naar Azië? Daar is het later, dus probeer thuis een paar dagen ervoor al gefaseerd steeds vroeger naar bed te gaan en vroeger op te staan. Vlieg je naar het westen? Dan is het verstandig later naar bed te gaan en later op te staan, mits dit met je werk te combineren valt.

Ga uitgerust op reis. Des te uitgeruster je vertrekt, des te beter kun je de effecten van een jetlag aan.

Hier hoort ook bij dat je goed voor je lichaam zorgt, zowel voor vertrek als tijdens je reis. Drink voldoende water, eet voldoende en zorg voor voldoende vitaminen.

… Tijdens je reis?
Pas je ritme vanaf je vertrek aan de nieuwe tijd aan. Zet bij vertrek je horloge alvast op de tijdzone van je bestemming. Dan kun je tijdens je vlucht al naar de nieuwe tijd toeleven.

Kom je ’s ochtends aan, probeer dan te slapen in het vliegtuig. Kom je ’s avonds aan, blijf dan vooral zoveel mogelijk wakker, zodat je op je bestemming de nacht beter door kunt slapen.

Heb je echt moeite met slapen, kun je eventueel nog een homeopathisch middel met melatonine gebruiken. Dat is het lichaamseigen stofje dat je lichaam een signaal geeft om te gaan slapen.

Bij een jetlag raakt ons slaap-waakritme verstoord als we naar andere tijdzones vliegen. Dit veroorzaakt slapeloosheid en slaperigheid en kan ook moeheid, gebrek aan eetlust, misselijkheid, lusteloosheid en concentratieproblemen geven. Over het algemeen geldt hoe meer tijdzones we overbruggen des te groter de kans op jetlag. Daarom krijg je ook eerder jetlag als je oostwaarts (tegen de tijd in) vliegt.

…Na aankomst op je bestemming?
Hoe meer je het normale ritme van je bestemming probeert aan te houden, des te sneller zul je dat echt opgepikt hebben. Sta daarom op een normaal tijdstip op, ook al ben je nog moe.

Eet ook op de tijden die op je bestemming gebruikelijk zijn. Zo geef je je lichaam extra signalen om in de nieuwe tijdzone (en eet-tijden) te komen.

Het blijft een raar fenomeen voor je lichaam, zo’n jetlag. Hoezeer je staat te trappelen om meteen van alles te ondernemen, probeer toch de eerste dag rustig aan te doen.

Wat zijn jouw tips tegen een jetlag?

8 Comments

  • Suus

    Goede tips. Ik doe het allemaal, behalve de eerste. Nu moet ik wel zeggen, als wij jaar Amerika gaan heb ik daar nooit last van een jetlag. Wel vroeg wakker, maar meestal direct in het ritme. Een nadeel daarvan is dat ik als ik terug kom altijd vreselijk de weg kwijt ben qua tijd. Haha.

    Reply
    • Lizette

      Heel herkenbaar, Suus! Ik ‘gebruik’ het vroeg wakker zijn als ik west vlieg, maar terug ben ik dan wel meer ‘van de wap’ Haha!

      Reply
  • Sarah

    Wat je in je intro zegt ervaar ik ook. Ik vind vliegen ook geweldig om dezelfde redenen. Gezellig een filmpje kijken of wat lezen, wat snacks erbij, een ander land binnen handbereik… heerlijk! Slapen kan ik echter totaal niet op het vliegtuig. En dan komt die jetlag. Ik ben er ook altijd enkele dagen niet goed van. Handige tips dus 🙂

    Reply
    • Lizette

      Grappig dat dat herkenbaar is. Ik hoop dat de tips je dan vervolgens wel wat helpen, want een jetlag kan flink irritant zijn. Zeker als je juist staat te trappelen om erop uit te gaan 🙂

      Reply
  • Sabine

    Goede tips! Als ik naar Nederland ga heb ik gelukkig nooit zoveel last van een jetlag, behalve dan dat ik heel laat naar bed wil en laat opsta haha. Maar terug naar Colombia is altijd weer verschrikkelijk. Toen we naar Hongkong gingen was het helemaal erg. 35 uur reizen en een tijdsverschil van 14 uur (of 13?). Toen we terug kwamen was ik 3 weken ziek door de jetlag.

    Reply
    • Lizette

      Oh dat is inderdaad een mega tijdverschil. Rot dat je er zo lang last van hebt gehad. Ik heb er ook wel eens flink last van gehad. Een keer zo erg dat ik onderweg naar mijn werk de auto langs de kant moest zette. Van vermoeidheid. Erg irritant.

      Reply
  • Linda | One Day Trip

    Wij hadden een dagvlucht naar Colombia (vertrokken om 9:30 uur). Baalde er eerst een beetje van, maar het was echt top! Het enige wat je moet doen is wakker blijven tot minimaal 21:00 uur (of zoiets). Ik zat echt direct in het ritme. De eerste dagen werd ik wel wat eerder wakker dan normaal (rond 7 uur), maar dat was eigenlijk alleen maar chill. Is je dag lekker lang… 🙂

    Reply
    • Lizette

      Dat is eigenlijk best wel ideaal! Juist na een nachtvlucht denk ik eerder in het ritme te zijn, maar dan slaap ik toch veel minder fijn dan in een bed met als gevolg dat ik erna nog moe ben. Fijn dat jullie heen reis zo goed is gegaan, nu lekker verder genieten van jullie toffe reis!!

      Reply

Leave a Reply