Nog niet zolang geleden kwamen Marleen en ik elkaar op Instagram tegen. Haar account trok mijn aandacht, want ik zag een heel tof VW busje voorbij komen. En sinds onze kampeeravonturen van de afgelopen zomer ben ik er meer geïnteresseerd in geraakt. Het ziet er zo leuk uit, als een droom om zo rond te reizen. Maar is dat het ook? Over een paar weken ga ik daar zelf achter komen, wanneer ik met het Blauwe busje op pad mag. Maar eerst schrijft Marleen over haar ervaringen.

Even voorstellen

Om te beginnen zal ik mezelf kort aan jullie voorstellen: Marleen, 31 lentes jong, ondernemend, enthousiast over te veel dingen, loopt hard, steeds op zoek naar een balans tussen bezig en zen zijn, trotse eigenaar van een te gek (al zeg ik het zelf) blauw busje. Ik woon samen met Niek en in 2014 is de liefde voor VW busjes begonnen met een groen busje. Drie weken hebben we een groene VW T2 camper gehuurd en genoten van Frankrijk. Helaas begaf de groene camper het na 2 weken en moesten we met vervangend vervoer terug naar huis. We begonnen in een oude bus uit de 70’er jaren en reden terug in een super de luxe nieuwe auto uit 2014… Dat was wel even een teleurstelling.

Ook leuk: mijn ervaringen met het Blauwe Busje

Ik hoor je denken: Je bent toen vast afgeknapt op zo’n oude camper. NEEEE, juist niet. In de week dat we eerder thuis waren dan gepland, hebben we marktplaats afgestruind. Gewoon, voor de grap eens kijken of er een busje te koop zou zijn. En zowaar er was een blauw busje te koop in het westen van het land. We hebben gebeld, zijn er langs gegaan, hebben gekeken, stukje gereden en na een heerlijk kopje koffie en thee van de oude eigenaar waren we er vrij snel uit: we nemen hem! Als trotse eigenaar van een blauw busje reden we weer richting het oosten des lands. We zouden er een beetje aan gaan klussen. Dat ‘beetje’ heeft een jaar geduurd. Van het één kwam het ander en hij is uiteindelijk helemaal gestript en weer opgebouwd. In augustus 2015 was hij eindelijk af.

Inmiddels hebben we meerdere tripjes gemaakt. Zowel naar festivals en leuke campings in Nederland, maar het hoogtepunt was de roadtrip van tien weken in 2016. Wat fijn was dat!

De big trip in 2016

22 juli 2016 was het zover: tien weken op avontuur door Europa met ons blauwe busje. Camper ingepakt, kaart van Europa mee en gaan met die banaan. We hadden een grof plan: Normandië, Bretagne, Portugal, Spanje en misschien Italië en/of Kroatië? Het plan was om vooral geen plan te hebben en te kijken wat er zoal op ons pad zou komen. Doordat we geen strak plan hadden, zijn we spontaan bij verschillende leuke dingen uitgekomen: zo kwamen we in Portugal terecht bij een sardientjes feest, in Spanje bij een dorpsfeest met groots vuurwerk en kampeerden we op te gekke slaapplekken die we in de boekjes nooit hadden gevonden.

In Zuid-Frankrijk hebben we deel genomen aan een surfweek. Naast het relaxte camper leven vind ik het zelf erg fijn om dit af te wisselen met actief bezig zijn. En over surfen kun je van alles zeggen, maar niet dat het niet actief is. Wat is het lastig om liggend op je plank, op het juiste moment de golf te pakken, als een malle mee te paddelen, jezelf op te drukken en vervolgens ook nog te blijven staan ook… Maar was is het leuk om te doen!

Wildkamperen

Zowel in Spanje als in Portugal hebben we regelmatig wild gekampeerd. Het wildkamperen wisselden we af met campings of camperplaatsen. Zelf houd ik van campings welke net even anders zijn. Kleinschalige campings waar je het karakter van de eigenaren in terug ziet. Tijdens het wild kamperen hebben we op de tofste plekken geslapen: bij een klooster op een berg in Spanje, op een cliff aan de zee in Portugal, kwamen we in karakteristieke dorpjes terecht waar je zo het Spaanse of Portugese leven in wandelde met geen toerist te bekennen.

In een vogelvlucht: We zijn via Frankrijk, Noord Spanje, Portugal, Zuid Spanje via de kust richting Barcelona gereden. In Barcelona besloten we spontaan de boot te nemen naar Ibiza. Acht uurtjes varen met de nachtboot bracht ons op het eiland. Ibiza heeft mij erg verrast! Fijne sfeer, blauw water, lekkere sangria, mooie natuur, toffe baaitjes… Echt heel relaxed. Met een scooter hebben we het eiland verkend en genoten van alles wat Ibiza te bieden heeft. Hier kom ik zeker nog eens terug.

Terug naar huis

Na Ibiza zijn we op ons gemak terug gereden via Noord Spanje en Frankrijk naar huis. Onze trip is voorbij gevlogen en zeker voor herhaling vatbaar. Op pad gaan met het blauwe busje betekent voor mij: vrijheid, blijheid en de wereld ontdekken. Als ik zo achter dat grote stuur zit, hoog boven de weg, op mijn gemak door Europa tuf met een roadtrip-achtig muziekje op de achtergrond, voel ik me vrij gelukkig. Vrij EN gelukkig moet ik zeggen. In een wereld waarin we met zijn allen al zoveel moeten, met een overvloed aan keuzes en spullen is het fijn en wat mij betreft noodzakelijk om te ont-moeten.

Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt om ook op pad te gaan met het blauwe busje. Voor een roadtrip of een weekendje weg in eigen land. Wil je meer weten, ga dan naar Blauwbusje.nl

Deze gastblog is door Marleen van Blauwbusje.nl geschreven. De tekst en foto’s zijn haar eigendom en zijn met haar toestemming gebruikt door Reismuts.

Lijkt het jou wat om met zo’n VW busje op reis te gaan?