Had Katie Melua haar liedje over Vietnam gezongen, dan zou het zeker over nine million scooters gaan. Of misschien zelfs nog veel meer. Ik vond het dan ook super om Vietnam per scooter te verkennen. Maar voor mij als motorrijder is een motor dan toch wel the real deal. Dus toen ik de Vietnam special bij Top Gear zag, was ik direct enthousiast! Dat wilde ik ook!! Achterop bij de Easy Riders op motorvakantie.

De route tussen Hoi An en Hué langs de kust is adembenemend mooi om met de motor te rijden. Zelf rijden zag ik niet zo zitten, maar achterop bij de Easy Riders, yes! De driver pikte me met zijn ‘bling bling’ motor op bij mijn hotel. Vervolgens hadden we verschillende stops onderweg. Je kunt zoveel stops hebben als je wilt, de hele route is in één dag goed te doen. De kosten zijn 75 US Dollar voor de hele rit inclusief water en lunch.

Eerste stop net buiten Hoi An was Marble mountain. Een berg waar voorheen marmer werd gewonnen en vermaakt in levensgrote beelden voor de export. Tegenwoordig mag het bij die berg niet meer gehaald worden en is de voornaamste bezienswaardigheid de vele tempels op de berg en in de grotten.

marble1
marble2

Tweede stop met de Easy Riders is bij China Beach, het strand in Da Nang waar de US soldaten in de oorlog vrije dagen doorbrachten. Nu niet meer dan een uitgestrekt strand met een modern aangelegde boulevard in een moderne stad met grote hotels, maar wel een mooie plek om even te pauzeren en te genieten van de frisse zeelucht (en even te staan in plaats van steeds achterop zitten 😉 ).

Ook leuk: tips voor je verblijf in Hoi An

china beach

Met de Easy Riders over de Hay Van

De rit met de Easy Riders vervolgde over de Hay Van Pass, de kronkelweg over de bergen langs de kust. WAUW! Dit wordt gezien als één van de mooiste wegen ter wereld. Maximale toegestane snelheid is trouwens maar 60 km/u in Vietnam. In die bergpas red je de 60 km/u niet door alle haarspeldbochten. En dat is niet erg, want des te meer kun je op je gemak genieten van het prachtige uitzicht, de zee die beneden tegen de rotsen aan klotst en het groen om je heen. Het uitzicht is niet in foto’s te vangen, je moet dit echt zelf beleven!

pass

De rit gaat er de bergen in, waar de weergoden vaak mist en regen geven, dus je voelt het er wel wat frisser worden. Een windjack is dan ook geen overbodige luxe daar. Ergens halverwege zijn bunkers te zien uit de oorlog. Mijn driver was een veteraan en vertelde van de gevechten in die regio. De rillingen liepen er van over mijn rug…

Lees ook: tips voor de Verboden Stad in Hué

bunker

Lunch was in een vissersdorpje onderaan de bergen. Op mij kwam het over alsof we bij vrienden van de driver gingen lunchen, gemoedelijk bij een simpel eettentje zonder menukaart en met verrukkelijk smaakvol eten. Heerlijk!

lunch

Next stop was bij de Olifanten watervallen. De watervallen zelf hebben niets met een olifant te maken, volgens mij is er ook nog nooit een olifant gesingaleerd. De naam is te danken aan een bijna levensgroot stenen beeld van een olifant aan de waterval. Bij mooi weer kun je hier lekker plonsen in de poeltjes tussen verschillende watervallen in.

olifasnt

De laatste stop met de Easy Riders was bij een klein vissersdorpje. De driver van de Easy Riders legde uit over het vissersbestaan en hoe het vissen met de netten in zijn werk gaat. Na wat gedronken te hebben bij een tentje langs de kant van de weg ging de rit naar het hotel in Hué. Des te meer je bij Hué in de buurt komt, des te meer wordt er aan de weg gewerkt. Dat zorgde nogal voor ‘spannende’ momenten, wanneer ons tegemoetkomende vrachtwagens besloten elkaar in te gaan halen op zo’n afstand dat mijn driver de motor in de zijberm moest plaatsen om niet onder de vrachtwagen te komen. Tja, in Vietnam is dat allemaal heel normaal, dus ik ging er vanuit dat de driver wist wat hij moest doen. Maar spannend vond ik het wel!

vissersdorp

De Easy Riders, een groep Vietnamese bikers, worden steeds bekender. En er zijn ook veel bikers die graag een centje bijverdienen aan toeristen en zeggen dat ze Easy Riders zijn. Of het nou de echte zijn of niet, het allerbelangrijkste is veiligheid! Motorrijden is geweldig, maar je bent nou eenmaal een stuk kwetsbaarder op een motor. Dus zorg dat je goed geïnformeerd bent over de driver (rij ervaring? durfal?) en de motor (valt ie door ducktape en tyraps net niet uit elkaar?) voor je met je korte broek, slippertjes en (waarschijnlijk) oude helm achterop stapt. En als je met een groep gaat, zorg dat je afspreekt om her en der op elkaar te wachten.

driver

Mijn driver was grappig en informatief, maar zeker niet de beste driver. Ik ben twee keer omgevallen en er goed mee weggekomen. Bij het laatste stuk was mijn driver een beetje moe denk ik, ging steeds maar langzamer door Hué en was de anderen kwijt. Ik werd in eerste instantie ook nog eens bij het verkeerde hotel gedropt. Al heel snel werd duidelijk waar we wel moesten zijn, maar samen blijven had dit wel wat gemakkelijker gemaakt.

Desalniettemin had ik deze geweldige motortocht voor geen goud willen missen! Eén van mijn persoonlijke hoogtepunten van mijn reis door Vietnam 😀 !

Praktische informatie

De beste reistijd voor Vietnam is december tot en met maart. Vietnam is prima op eigen gelegenheid te bereizen, in je eentje of samen met iemand. Geef je toch de voorkeur aan een georganiseerde reis, kijk dan bij het aanbod van Shoestring.